Enpartistaten...?

(Och jag som aldrig trott att jag skulle börja skriva en massa om politik...). Det känns som mitt politikintresse håller på att bli mättad. Eller åtminstone mitt valdebattsbehov. Jag sitter här och tittar på SVT:s valduell, den allra allra sista. Det känns som om jag har hört det mesta förut, från alla parter. Åtminstone delar av den. Just skolfrågor har jag lyckats missa i de flesta andra debatter, och utrikespolitik har inte heller tagits upp särskilt mycket. Spännande :).

Frågan är hur pass mycket det egentligen ger att titta på alla dessa valdebatter när det enda jag gör är att bli irriterad. Inte så mycket på vänsterpartiet, vars politik jag finner helt uppåt väggarna, men på socialdemokraterna. Eller Göran Persson för att vara exakt. Det är inte socialdemokraternas politik i sig som jag har så stora problem med (eller ja, delar av deras politk är inte helt ovettiga åtminstone), utan hela deras inställning till politiken och Sverige. Göran Persson beter sig inte bara som en Arrogant Landsfader, han beter sig som om han ägde Sverige. Den stora bristen i svensk demokrati ligger i det faktum att det de senaste 70 åren varit ett parti, med mycket få och korta avbrott, som styrt Sverige. Inför "hotet" av ett maktskifte kommer det fram så tydligt att en nästan blir illamående. Sossarna anser sig ha monopol på makten, de är de enda som är kapabla att styra Sverige. I ett vanligt, mer hälsosamt demokratiskt samhälle är det maktskifte ibland. Folk tröttnar efter ett tag på en viss politik - jag menar, förändring krävs ju för att få ett vitalt samhälle där folk bryr sig om politiken - då röstar de på ett annat alternativ. I Sverige har den utvecklingen mer eller mindre stått still. Det har blivit för enkelt att hota med högerspöket. I nästan 70 år har de regerat oavbrutet. Det fungerade de första par decennierna, men sedan dess har det gått lite mer upp och ner. Det vore så nyttigt med lite ombyte ibland.... NU! På Timbros
www.enpartistaten.se finns det en massa intressant läsning.

Min elvaåriga syster undrade just hur det kan komma sig att ett parti som haft makten så länge sitter och säger att det är så mycket de vill göra nu. Varför har de inte gjort det när de har haft makten? Ja du... den frågan är det många som ställer sig.

Usch, kan inte Göran Persson sluta verka så självgod och arrogant. Han får mig att vilja kräkas ibland. Socialdemokraterna kommer må bra av att få en ny partiledare. Snart hoppas jag, för deras egen skull. För allas skull kanske... Nu är debatten åtminstone över. Dags för något mindre politiskt tror jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback