En (kanske, förhoppningsvis blivande ) statminister, han bor i staden...?

Vad mycket spännande saker en kan lära sig av en partiledarutfrågning. Satt hela kvällen och kollade på nämnda partiledarutfrågning och en massa j-a reklam i TV4. Det mesta var faktiskt riktigt bra... damn att jag inte får rösta i riksdagsvalet! (fast det vet ju inte alla partier som skickar ut en massa färggranna papper till mig om varför de är bäst). Kommenterade när de visade inforutan för Reinfeldt - "Bor i villa i Täby utanför Stockholm... på x-vägen i Näsbypark", varpå mamma lägger till husnummer och lite trevlig fakta om själva huset... Visar sig att vi också tittade på samma hus när vi skulle flytta hit från Irland för ungefär åtta år sedan, men mina föräldrar tyckte att det var för mörkt och "undangömt" ("vilket de nog trivs med eftersom de är såpass offentliga personer"). Däremot hade det mycket bättre samlingsytor än huset vi bor i nu. Jahapp, då kunde man lägga till den informationen till annan viktig fakta om familjen: yngsta dottern står (stod?) precis ovanför barnen jag hämtar i dagisnamnavkryssningslistan, hon sjunger dessutom i kör hos min gamla sånglärare (vilket fått till följd att självaste partiledaren har hört mig sjunga Summertime, då jag var soloist på köravslutningen. Det är nog det bästa framförandet av den låten jag gjort) och är väldigt söt. Dessutom läser Fredrik Reinfeldt Aftonbladet (eller var det Expressen. Minnet sviker...) och säger tack om en håller upp dörren på Pressbyrån i centrum.


Så var det alltså med den saken. Men jag tyckte att det var en bra utfrågning i sin helhet, även om de ständiga reklamavbrotten var något störande. Tyckte att Maud Olofsson klarade sig riktigt bra. Hon är kvicktänkt och påläst och framförallt övertygad. Hoppas verkligen på Alliansseger, men vågar definitivt inte tro på det. Ännu... Det är nu eller aldrig på något sätt. Och det behövsverkligen . Nu.


Kommentarer
Postat av: carroty

varför får du inte rösta i riksdagsvalet? (förvirrad)

2006-09-14 @ 09:38:17
Postat av: Louise

Jag har inte svenskt medborgarskap. Men eftersom jag bott här ett visst antal år får jag rösta i kommun och landsting. I de flesta länderna får även medborgare som bor utomlands röst i riksdagsvalen, men det gäller inte för Danmark => om jag inte flyttar till Danmark/blir medborgare i ett annat land så kommer jag aldrig att kunna rösta i ett riksdagsval. Tragiskt men sant.

Postat av: Carro

hmm... ok

2006-09-15 @ 14:17:53
Postat av: Mia

Eftersom du har "bott här ett visst antal år" er så meget sagt, som dansker behöver man blot väre "folkbokfört" 30 (eller var det 28?) dage inden valget (så de kan nå at sende röstkort osv.). Havde jeg bare registreret mig så snart jeg kom hertil havde jeg haft lige så meget stemmeret her som dig, men nu må jeg tröste mig med at jeg dog har stemmeret i Danmark (selv som midlertidig udenlandsdansker) og gjort nytte af den i praksis.

2006-09-15 @ 17:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback