Vägen jag färdas den bär bort, aldrig tillbaka

Jag ska inte tänka på framtiden den närmsta tiden, tror jag. Jag blir så oerhört rädd för mitt beslut. Det är alldeles för överväldigande. Varje gång jag går längs den välkända vägen mellan tåget och skolan som jag nött varje dag i snart tre år, varje gång jag cyklar till scouterna eller går ut med hunden och ser våren komma krypande så sakta, hör fåglarnas sång, känner den mjuka vårbrisen, kan jag inte låta bli att tänka att det snart är slut. Det är min sista vår i Näsbypark, min sista vår i Sverige. Kanske någonsin? Jag har inga planer på att återvända och för första gången är jag ensam. Alldeles, alldeles ensam. Det är överväldigande. Hela mitt liv kommer att förändras så radikalt när jag slungas in i min nya verklighet. Jag har aldrig trivts så bra här som jag gör nu. Efter sju och ett halvt år har jag äntligen funnit mig tillrätta. Återigen dags att bryta upp. Det är nog mitt öde; att aldrig riktigt höra hemma någonstans samtidigt som jag kan smälta in var jag än kommer.

Men ibland önskar jag, ibland önskar jag så innerligt att jag faktiskt hörde hemma någonstans. Att det alltid skulle finnas en trygg plats att återvända till, var vägen än bär.

Kommentarer
Postat av: Mia

Følelsen af at være rodløs, hvor gerne jeg end vil kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i den så rodfæstet som jeg er. Det er så svært at forstå umuligheden i at blive et sted man trives og lade det være hjemme, at finde et sted at slå rod hvis man ikke har fået det givet. Selv er jeg ikke bange for at rejse ud, det er blot spændende for jeg ved at jeg vil vende hjem igen. Jeg forstår at ensomheden følger af rodløsheden, men midlet mod den kender jeg desværre ikke hvor gerne jeg end ville hjælpe.

2006-05-12 @ 23:24:45
Postat av: Martin

suddenly I feel all alone... and yet not... there's someone else who shares my feelings, if it be just for a year and not all eternity in my case, but still...

2006-05-22 @ 22:26:51
Postat av: Jenny

Jag åkte till USA när jag var 18 för att aldrig återvända, trodde jag då. Sen hände en eller annan grej och till slut hamnade jag i Näsbypark för att stanna (tror jag nu).

Jag har kommit på en sak och det är att man är aldrig rotlös. Rötterna har man med sig oavsett var man är i världen, och där man är, där hör man också hemma. Den trygga platsen finns inom en, den bär man alltid med sig, men det kan ta en stund att hitta dit.

Jag hoppas att din resa blir fin och att du hittar det du letar efter.

2006-09-08 @ 06:18:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback