Ibland är folk så jobbiga

"Nya uppgifter. Vi återkommer med något som passar ditt schema :)
Louise F"

Fick ett trevligt litet mail från skolan idag angående min kurs i Pedagogiskt Ledarskap. Efter att ha varit lärarassistent under en period förra terminen var det meningen att jag den här terminen skulle hålla i en så kallad fokusgrupp i konversationsengelska. Jag skulle alltså vara ensam lärare för en grupp av ungefär 15 elever i 7:an-9:an under en sexveckorsperiod. Men icke. Jag blev så glad när jag såg att jag fått mailet och läste ner, ner ner för att hitta mitt namn. Som tur var dök det inte upp under "Lärarassistent - engelska på mattelektionerna" för en sjundeklass som två andra fick. Jag tycker inte om matte, inte ens på sjuans nivå. Det är så tråkigt. Som sagt, inte ens det fick jag. Nepp, Louise fick nöja sig med just det, ingenting alls (och en smileygubbe). De återkommer med något som passar mitt schema.

Nu är det så att den här terminen läser Louise hela fyra stycken ämnen. Historia B, Naturkunskap B, Engelska C och Kosmos (Filosofi A, Psykologi A samt Religion A och B, som en kurs...). I genomsnitt har jag varje dag lektioner i 2 timmar och 15 minuter. Om man räknar Kör B som ett ämne (vilket det strikt sett är, men i alla fall...) uppgår mitt genomsnitt till 2 timmar och 27 minuter per dag. Jag är ledig på fredagar. Har håltimme mellan halv ett och halv tre på måndagar. Slutar halv ett på tisdagar. Har två håltimmar à 75 minuter på onsdagar. Börjar 11.20 och slutar 12.35 på torsdagar. Det går 18 klasser på Samskolan. Och inte en enda har ett schema som passar mitt. De måste skoja...

Får erkänna att jag är lite besviken. Hade verkligen sett fram emot att ha en fokusgrupp nu på våren. Hoppas fortfarande på att det faktiskt blir så. Det är kul att vara lärare, man får så mycket tillbaka när det går bra. Man lär sig så mycket genom att lära ut. Dessutom är det ganska viktigt att jag får vad jag ska göra för våren ganska snart. Mitt i mars ska vår slutrapport om vad vi lärt oss och hur vi utvecklats under kursen nämligen lämnas in. Det skulle vara trevligt om jag hade gjort lite mer innan jag ska skriva den. Hoppas hoppas hoppas. Jag vill så gärna ha det, har sett fram emot det. Dessutom är det så skönt med en utmaning som inte enbart är intellektuell och akademisk utan även praktiskt. Och ledarskap är kul.

Kul kul jättekul. Men nu har jag huvudvärk och borde sova.

Kommentarer
Postat av: Ibbe Corr

Du överraskar mig varje gång L. Du är faktiskt den första person jag pratat med som har lika fullt upp som du, och ändå klarar dig galant. Det är bra att vi homo sapiens kan ha talanger :). Du kommer bli något stort i framtiden, kanske en Uppfinnar Jocke :P

2006-01-21 @ 01:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback