Betraktelser

Se på dåren han är vis, den starke svag. Ni dömer mig men är som jag.
Chess är en underbar musikal. Jag måste titta på den igen innan skolan börjar. Det är nog hela fyra månader sedan sist...

Mina fingar är fortfarande tatuerade med kronisk smuts. Jag förstår inte vad det är med scouting och smuts under naglarna. Är man ute på hajk eller läger är det mer regel än undantag, men nu har jag ändå varit inomhus det mesta av tiden. Konstigt. Jag har funderat på att packa upp mina grejor men än så länge är det bara funderingar. Golvet i mitt rum kan fortfarande beträdas och jag anser det därför onödigt att flytta på de (egentligen ganska) överflödiga grejorna. Så det så.

I morse gick jag upp vid samma tidpunkt som jag ätit lunch de senaste dagarna. Mor min förstår inte varför jag fortfarande är trött, och det gör iofs inte jag heller.

Min tioåriga syster har en kassabok som hon skriver i flitigt upptäckte jag nyss. Hon är lite skrämmande för att vara tio år måste jag säga. Ännu mer skrämmande är att hon faktiskt har pengar. När jag var i hennes ålder och just hade flyttat till Sverige från Irland kommer jag ihåg att jag fick 60 kr när jag skulle i Täby Centrum med mina väldigt nyfunna vänner - oj vad rik jag kände mig! Visserligen var det i slutet av -98, men ändå.

Nej, nu måste jag sluta prokrastinera (finns det ordet på svenska? Annars får det göra det fom nu, det är så användbart. Så länge man byter ut c:et mot et k ser det i alla fall svenskt ut). Man kanske borde göra lite vettiga saker, som att läsa Mrs. Dalloway (helt underbar) eller titta på "På Spåret". Älskar det programmet, de tävlande är oftast så duktiga (och så är jag oftast lika duktig vilket gör det ännu roligare). Eller så skulle jag ta och börja skriva på artiklarna om Vampyrhajken i november, E-kursen och Thinking Day-krönikan som lovats till nästa nummer av Organellet. Deadline är på onsdag. Och så ska jag titta på Chess, om det inte kommer något intressant på tv:n ikväll. Vilket det inte riktigt ser ut som om det gör...

Kommentarer
Postat av: Julie

Prokrastinera är i alla fall ett ord på norska, fast då heter det ju "prokrastinerE". Vet inte om det var särskild interessant information, men ändå... :P

2006-01-08 @ 17:43:44
Postat av: Louise

Fast på norska och danska slutar alla a-ord med e ändå, så det är det inget konstigt med. Men om ordet nu finns på norska, så finns det rimligtvis även på svenska (även om man in Norge har en vana att kalla saker för konstiga ting, t.ex. kringkastningsbyrå).

Dåså. Då säger vi prokrastinera, prokrastinera, prokratsinera.

Postat av: Julie

Ahhh, "Norsk Rikskringkastning", mitt favoritord! :p Tror någon överivrig översättare bestämde sig för att verkligen förnorska ordet broadcasting, och så kom det sig att vi på norska i dag har ett ord som egentligen betyder "att kasta saker omkring sig". The beauty, the beauty... Btw så är jag nog skandinavisk mästare i att prokrastinera, så du är inte ensam.

2006-01-08 @ 22:12:39
Postat av: Louise

Speciellt kul ser det ut på Sissels nyaste skiva där det står hur nånting är inspelad med Sissel och "Norsk Rikskringkastningsorkester". Undrar vad de håller på med i den orkestern egentligen... :P

2006-01-08 @ 23:16:40
URL: http://saoirse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback